Friends 4 ever
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Friends 4 ever

*Good friends are like STARS You don't always see them, but you know they are ALWAYS THERE

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

تعاله نعمل ثورة

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
جمعاوى يتحدى الملل

جمعاوى يتحدى الملل

تعاله نعمل ثورة Empty
مُساهمةموضوع: تعاله نعمل ثورة   تعاله نعمل ثورة I_icon_minitimeالإثنين يوليو 05, 2010 6:34 am

ه ماذا لو أمكن ؟ مجرد أمكن لأي شعب في أي مكان في العالم أن يقوم بثورة ضد نظامه الحاكم؟؟
احدث طرق الثورات على النظام على الطريقة الجمعاوية
النوع الاول ..الثورة التدافعية
وهذا النوع يحتاج إلى تنسيق عالي بين جموع الشعب للنزول إلى الشوارع في وقت واحد وهذا لا يحدث إلا إذا حدث زلزال أو قررت نانسي عجرم أن تمشي في الشارع
النوع الثاني وهو عكس النوع الاول وهو ..الثورات السلبية :
وهو إن محدش ينزل من بيته ..محدش يمشي في الشارع ..محدش يروح شغله ..محدش كليته ولامدرسته ..يعني الناس توّقف البلد
وهذا النوع يجدي مع النظام الحسيس والنظام الجينتل ..لنا يلاقي الشعب عمل كده ..يتحرج ويمشي ..لكن في نظام لو شعبه عمل معاه كده يلم الناس من بيوتها ويسحلها في الشوارع ويوديهم الشغل بالعافية..ويصورهم في التلفزيون ويذيع في نشرة تسعة إن الحياة رجعت لطبيعتها ..وإن البهايم قصدي الشعب رجع يدور في السقية تاني.. قصدي رجع لطبيعته
لكن أنا بقترح نوع جديد على الشعوب المقهورة :

وهو إن الشعب يجيب( ديفيد كوبر فيلد) عشان يخفيه ..تخيلوا معايا نظام قام الصبح ملقاش الشعب بتاعه ..فالحكام مش حيلاقوا حد يحكموه..والوزرا مش هيلاقوا حد يسرقوه ..والظباط مش هيلاقوا حد يبهدلوه..طبعا هيتجننوا .. وهتلاقي النظام ماشي يعيط في الشوارع ويدبدب زي العيّل الصغير ويقول : أنا عايز الشعب بتاعي ..أنا عايز الشعب بتاعي ..والله لو ماجبتولي الشعب بتاعي مش رايح الحكومة الصبح ..وتلاقيهم عمّلين يلّفوا علينا بميكروفونات: شعب تايه يا ولاد الحلال عنده سبع تلاف سنة ..لابس قميص الفقر وبنطلون الذّل ..اللي يلاقيه يجيبوا لأقرب قسم بوليس
لكن محدش هيعبرهم ولا يسألأ فيهم ..ويجلهم اكتئاب وأنتم عارفين بقى كل واحد كان عنده عقدة نقص وبيطلعها في الشعب مش حيلاقي حد يطلعها فيه
وتلاقي الوزرا قاعدين في الوزارة يطلعوا عقدهم على بعض ..وزير المالية تلاقيه بيسرق محفظة اللي جنبه ..ووزير التجارة تلاقيه عمّال يقنع وزير الاستثمارإنه يبعله الترماي ولو الصفقة ماتمتش يبعله عيل من عياله أو يبيع أبوه .. المهم إنه يبيع أي حاجة والسلام ..ووزير الداخلية هتلاقيه معلق وزير الصحة من رجليه وعمّال يعذبه عشان يعترف على نفسه إنه هو اللي خفا الشعب ..
يعني هما هيخلصوا على بعض من نفسيهم وساعتها نتصل بديفيد كوبر فيلد يرجعنا تاني..
واحد يقولي طب ما كان أسهل نخلي كوبر فيلد يخفي النظام وخلاص ..
أقوله يا راجل بقى منظر الحكومة بالشكل ده يتفوت!!!
يوسف

يوسف

تعاله نعمل ثورة Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعاله نعمل ثورة   تعاله نعمل ثورة I_icon_minitimeالأحد يوليو 11, 2010 9:45 pm

خلينا يعم عايشين بحالنا وبلاش ثورات أحسن قدامنا دنيا وحياة عاوزين نعيشها

هههههههههههههههههههههههه

ربنا يكرمك
Admin
Admin
Admin

تعاله نعمل ثورة Empty
مُساهمةموضوع: ناااااااااااااااااايس   تعاله نعمل ثورة I_icon_minitimeالإثنين يوليو 12, 2010 12:45 am

موووضوووع جمييييييييل fgtujlo
واناا رايحه يوم الثلاثااااء بعد صلاة الجمعه اعمل ثورة hkijloi
حدجااااى معااااياااااا ؟ ؟ ؟
KJJKJK
https://purelove.hooxs.com
جمعاوى يتحدى الملل

جمعاوى يتحدى الملل

تعاله نعمل ثورة Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعاله نعمل ثورة   تعاله نعمل ثورة I_icon_minitimeالإثنين يوليو 12, 2010 7:30 am

خلاص كلنا كده بربطه المعلم يوم التلات بعد صلاة الترويح ننزل كنتاكى ونعمل ثوره ... سبايسى كده

تعاله نعمل ثورة
صفحة 1 من اصل 1